0
Hadith :
Dari Abu Salamah r.a katanya:”Dia bertanya kepada Aisyah r.a isteri Rasulullah s.a.w katanya:”Berapa lapiskah kafan Rasulullah s.a.w?” Jawab Aisyah:”Tiga lapis kain kapas (putih).”
(Muslim)
Huraian
Mengkafankan mayat adalah salah satu daripada perkara pengurusan jenazah. Mayat yang telah dimandikan hendaklah dikafankan dengan kain berwarna putih di mana sekurang-kurang kain kafan ialah selapis sahaja dan harus ditambah serban atau baju labuh. Manakala bagi mayat wanita harus ditambah kain pinggang dan kain tudung, baju dan dua lapis kain balutan. Mula-mula disediakan satu tikar dan satu bantal, kemudian dibentangkan kain kafan yang tiga lapis atau dua lapis sehelai demi sehelai dan lapisan yang tersentuh dengan mayat hendaklah ditabur dengan bau-bauan yang telah disediakan dan dipercikkan air mawar. Kemudian diletakkan mayat di atas kain tersebut dan ditampal muka, telinga, punggung, tapak tangan dan tapak kakinya dengan kapas, kemudian dibalut hingga habis kain balutan yang ada. Manakala kain balutan itu pula hendaklah diikat di hujung kepalanya, di tempat letak tangannya, di lututnya dan di hujung kakinya. Serban, baju labuh (Qamis), kain dan tudung kepala pula dipakaikan sebelum mayat dibalut. Makruh hukumnya mengkafankan mayat dengan kain yang mahal bahkan kain yang telah dibasuh (telah digunakan oleh si mati) adalah lebih baik daripada kain yang baru. Mengenai ikatan kain balutan hendaklah dilonggarkan simpulannya apabila mayat telah dibaringkan di dalam kubur.
Huraian
Mengkafankan mayat adalah salah satu daripada perkara pengurusan jenazah. Mayat yang telah dimandikan hendaklah dikafankan dengan kain berwarna putih di mana sekurang-kurang kain kafan ialah selapis sahaja dan harus ditambah serban atau baju labuh. Manakala bagi mayat wanita harus ditambah kain pinggang dan kain tudung, baju dan dua lapis kain balutan. Mula-mula disediakan satu tikar dan satu bantal, kemudian dibentangkan kain kafan yang tiga lapis atau dua lapis sehelai demi sehelai dan lapisan yang tersentuh dengan mayat hendaklah ditabur dengan bau-bauan yang telah disediakan dan dipercikkan air mawar. Kemudian diletakkan mayat di atas kain tersebut dan ditampal muka, telinga, punggung, tapak tangan dan tapak kakinya dengan kapas, kemudian dibalut hingga habis kain balutan yang ada. Manakala kain balutan itu pula hendaklah diikat di hujung kepalanya, di tempat letak tangannya, di lututnya dan di hujung kakinya. Serban, baju labuh (Qamis), kain dan tudung kepala pula dipakaikan sebelum mayat dibalut. Makruh hukumnya mengkafankan mayat dengan kain yang mahal bahkan kain yang telah dibasuh (telah digunakan oleh si mati) adalah lebih baik daripada kain yang baru. Mengenai ikatan kain balutan hendaklah dilonggarkan simpulannya apabila mayat telah dibaringkan di dalam kubur.